Een afteller (countdown-timer) wordt over het algemeen gebruikt om een gevoel van urgentie op te roepen en om bezoekers te overtuigen om direct actie te ondernemen. Het toepassen van aftellers als marketingmethode is enorm geliefd onder de marketeers. Door de indruk van schaarste te wekken, is kans groter dat bezoekers actie ondernemen. Een deadline stellen wekt het gevoel van urgentie bij bezoekers en heeft een positief effect op het aantal conversies.
De kans is groot dat je al eerder in aanraking bent geweest met aftellers. Misschien zelfs zonder dat je het jezelf realiseert. Over het algemeen verschijnen aftellers op verkooppagina’s, productpagina’s of evenementen pagina’s.
Het wekken van urgentie en tijdsgebonden schaarste is een ongelooflijk effectieve marketingmethode. Door aftellers toe toe voegen aan je verkooppagina, wek je het gevoel van urgentie en schaarste op. Dit gevoel ontstaat door de ’tikkende klok’, waardoor je gerichte inhoud rechtstreeks aan bezoekers kunt presenteren.
Tips voor het gebruik van een afteller
Het doel van een afteller is om conversies te verbeteren en meer te verkopen. Dit betekent niet dat je de afteller overal moet gebruiken op je website. De volgende tips kunnen je helpen bij het goed toepassen van aftellers op je website:
Wees eerlijk over de tijdlijn van de afteller
Het gevoel van urgentie en schaarste oproepen is handig om conversies te verbeteren. Maar wees altijd eerlijk over de aanbieding en deadline wanneer je een afteller gebruikt. Je wilt juist je geloofwaardigheid behouden en het vertrouwen van bezoekers winnen. Dit doe je niet door valse deadlines te gebruiken. Zo verlies je het vertrouwen van je bezoekers en verlies je als bedrijf je geloofwaardigheid. Persoonlijk zou ik het ook erg gek vinden wanneer er een tijdelijke actie is, maar deze nooit verloopt.
Wees duidelijk over het aanbod
Duidelijkheid moet altijd de eerste prioriteit zijn. Wanneer je een afteller gebruikt op je pagina, moet het aanbod heel duidelijk vermeld zijn. Geef bezoekers informatie die hen helpt en aanmoedigt om de deadline te halen. Een overvloed aan details of aanbiedingen brengt mensen eerder in de war dan dat het hen helpt. Dit noemen we ook wel keuzestress.
Overdrijf het gebruik van countdown-timers niet
Het zal je niet verbazen dat het overtollig gebruik van aftellers geen goed idee is. Ze zijn leuk en werken goed voor de verkoop, maar zodra je ze op elke pagina gebruikt verlies je je geloofwaardigheid. Bij het overmatig gebruik van aftellers kan het op een verkooptruc gaan lijken. Aftellers blijken het meest effectief wanneer bezoekers geloven in de informatie die ze krijgen. Gebruik daarom aftellers bewust.
Laat de afteller opvallen
De deadline is belangrijk voor het verhogen van je conversies. Daarom moet de afteller direct opvallen. Plaats de afteller daarom bovenaan de pagina, zodat deze direct opvalt. Het is verwarrend wanneer de afteller verschijnt na het scrollen. De mogelijkheid bestaat dan dat bezoekers over de afteller heen kijken of zelfs niet naar beneden scrollen.
Plaats de CTA dichtbij de afteller
Het stellen van een deadline met een afteller is niet voldoende. De effectiviteit van de afteller wordt uiteindelijk bepaalt door de sterkte van je CTA (Call-To-Action). Plaats daarom de CTA dichtbij de afteller. Op deze manier weet de bezoeker waar hij moet handelen op je pagina.